Tips | Blog | Info | Gezondheid | Afvallen | Fit | Ladyline

Hoe zorg je ervoor dat je vetpercentage daalt?

Ieder pondje gaat door het mondje

We worden elk jaar een pond zwaarder. En naarmate je ouder wordt verandert je lichaam. Daarbij neemt ook je stofwisseling af. Waar je vroeger kon eten wat je wilde zonder aan te komen, lijkt het of nu elk chocolaatje gelijk op je buik blijft plakken.

Herkenbaar? In deze blog lees je wat je daaraan kunt doen!

We zijn massaal uit balans

Hoeveel verbruikt je lichaam?

Ruststofwisseling

Dag en nacht verbruikt je lichaam energie: bij het eten, slapen en bewegen. Daarbij is je ruststofwisseling erg belangrijk. Je ruststofwisseling is de energie die 24 uur per dag nodig is voor essentiële lichaamsprocessen. Hierbij moet je denken aan je hartslag, je spijsvertering en ademhaling. Aan de hand van een berekening kun je zelf je ruststofwisseling berekenen, aan de hand van je leeftijd, geslacht en gewicht.
Bij Ladyline meten we je ruststofwisseling met behulp van een ademtest. Deze test wordt ’s ochtends nuchter uitgevoerd. In 10 minuten meet het apparaat je ruststofwisseling. Deze meting is specifieker dan je ruststofwisseling te berekenen via de berekening.

Ademanalyse die jouw energieverbruik in rust meet

Lichaamsbeweging

Daarbij is ook je lichaamsbeweging heel belangrijk bij je energiebalans. Hoe actiever je bent, hoe meer calorieën je lichaam nodig heeft. Je dagelijkse activiteiten zijn uit te drukken in een PAL-waarde (Physical Activity Level). Als je bijvoorbeeld een zittend beroep hebt en je bent actief in je vrije tijd is je PAL-waarde 1,7 – 1,8.
Specifieker kun je je lichaamsbeweging meten met een geavanceerde activiteitenmeter (PAM). Daarmee worden jouw dagelijkse activiteiten vastgesteld. Als je bij Ladyline begint met een kuur volgens de het ‘Energy Balance’ concept maakt het dragen van een PAM deel uit van de energie meting.

De PAM meet jouw dagelijkse beweging

Hoe verbrandt je meer vet?

Stofwisseling versnellen

Als je in energiebalans bent, dan worden alle calorieën die je uit je voeding haalt ook door je lichaam verbruikt. Als je wil afvallen zorg je voor een disbalans in je energiebalans. Je gaat minder eten en / of meer bewegen waardoor je lichaam harder moet werken en meer calorieën gaat verbranden.
Bij Ladyline hebben we alle middelen in huis om je te helpen je stofwisseling te activeren.

Spiermassa vergroten

Na de overgang verandert je hormoonhuishouding. Buikvet neemt toe en taille verdwijnt. Dan is het belangrijk om je spiermassa te verhogen! Hierdoor worden niet alleen je spieren sterker, maar ook je botten. Een kilo spiermassa verbruikt zo’n 13 calorieën per dag en een kilo vetweefsel maar 4,5 calorieën. Spiermassa verhoog je door krachttraining te doen. Een goede manier is om figuur corrigerende oefeningen in de warmtecabines bij Ladyline te doen. Of bekijk onze video’s online op YouTube voor meer inspiratie.

Krachttraining bij Ladyline Fitness in Hoensbroek

Verwarming lager

Er zijn twee soorten vet, wit en bruin. Wit vet zorgt voor energieopslag in ons lichaam en bruin vet gebruikt energie om warmte te produceren. Slanke mensen hebben doorgaans meer bruin vet. Bruin vet zit onder andere in je hals, bij je nieren en rondom het hart.
Als je jezelf blootstelt aan kou, maakt je lichaam meer bruin vet aan. Zet de verwarming eens wat lager, bij 17 à 18 graden werkt het al. Maar ook koud douchen is een manier om meer bruin vet aan te maken.

Koud douchen kan zorgen voor meer bruin vet

Slaap voldoende

Een slaaptekort schopt je stofwisseling in de war. Daarbij kun je beter iets eerder naar bed gaan, zodat je geen ‘verkeerde’ dingen gaat eten in de avond. Heb je moeite met voldoende slapen? Bekijk jouw avondritueel een kritisch. Ben je nog tot laat in de avond bezig met je werk? Of kijk je tv? Dan maakt je lichaam geen melatonine aan, het slaaphormoon. Zoek een manier om met een leeg hoofd en een ontspannen gevoel het bed in te stappen.

Eten en drinken

Men zegt dat het drinken van koffie, maar ook het eten van pittig voedsel de stofwisseling kan doen versnellen. Pittig gekruid eten zou daarnaast ok de vorming van bruin vet kunnen oppeppen.
Eet vooral gezond, matig en gevarieerd en drink daarbij voldoende water.

Mogen wij je helpen?

Wil jij ook minder vet en meer spiermassa? Dan helpen wij jouw graag! Maak een afspraak voor een Advies op Maat gesprek in onze vestiging in Hoensbroek of Sittard.
Wij geven je een passend en realistisch advies zodat je weer lekker in je vel zit.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x