Tips | Blog | Info | Gezondheid | Afvallen | Fit | Ladyline
gezond uiteten stappenplan afvallen

Kun je ook gezond en bewust uit eten gaan?

Vervelend hè, uiteten?

Herken je dat? Je bent goed bezig met een nieuw, gezond eetpatroon en dan staan er wekelijks etentjes op het programma. Veel mensen vinden dit een lastige situatie. Over het algemeen eet je meer en worden de gerechten iets anders gemaakt dan je thuis zou doen. Meestal voegen restaurants meer zout, olie en boter toe, dit geeft natuurlijk meer smaak aan je gerecht, maar is niet altijd fijn voor je gewicht.

uiteten tips gezond

Lekker en gezellig uiteten

Hoe zorg je ervoor dat je toch gezellig kunt gaan uiteten, maar niet aankomt? Welke keuzes maak je dan? We helpen jou met 7 handige stappen.

Stap 1: Stel je honger niet uit

De eerste stap begint al thuis. Denk niet: ‘Ik ga vanavond uiteten, dat zijn veel calorieën, laat ik mijn lunch maar overslaan.’ Want ja, meestal bevat een maaltijd in een restaurant meer calorieën dan wanneer je zelf kookt. Dit komt omdat er bijna altijd meer olie, boter of dressing aan je gerecht is toegevoegd. Maar door thuis juist nog iets te eten, denk bijvoorbeeld aan een gezond tussendoortje, voorkom je dat je je in een restaurant gaat overeten. Een kleinere portie friet of brood erbij is dan ook al voldoende en net zo lekker?

menu kaart bestellen tussendoortje

Stap 2: Maak een weloverwogen beslissing

Bekijk voordat je naar het restaurant gaat als de menu kaart en beslis wat je gaat bestellen. Als je in het restaurant bent ruik en zie je verschillende gerechten, waardoor het moeilijker wordt om een gezonde keuze te maken. Door vooraf al een plan te maken, maak je makkelijker een gezond keuze.

Stap 3: Bestel vervolgens als eerste

Mensen passen zich graag aan elkaar aan. Je kent het wel: ‘Och, drink gezellig een wijntje mee!’. Door als eerste te bestellen beïnvloed je je tafelgenoten door ook een gezonde keuze te maken.

keuze gezond menu uiteten

Maak als eerste je (gezonde) keuze, je tafelgenoten volgen vanzelf!

Stap 4: Wat is de bereidingswijze van je maaltijd?

De bereiding van producten heeft invloed op het aantal calorieën. Een gepofte aardappel of frietjes? Beide een aardappel, maar een gepofte aardappel kun je zonder vet bereiden, terwijl elk frietje gefrituurd is. Hetzelfde geldt voor vlees, want zo is gegrilde kip een betere keuze dan kipnuggets.

gegrild vlees uiteten

Een gepofte aardappel of gegrild vlees bevat minder vet

Stap 5: Bestel extra groenten

In de meeste restaurant krijg je weinig groenten geserveerd, behalve bij vegetarische gerechten of maaltijdsalades. Maar wat dacht je ervan om zelf meer groenten te vragen? Meestal staat al op de kaart dat je je wensen aan de chef kunt doorgeven. Kies voor minder calorieën en meer vitamines en mineralen door bijvoorbeeld de frietjes te ruilen voor een portie groente of een salade.

sla extra uiteten

Bestel een extra salade en eet hier meer van, in plaats van frietjes, dit scheelt een hoop calorieën!

Stap 6: Eet langzaam en geniet van je gerecht

Door langzaam en met je gedachten bij je maaltijd (mindfulness) te eten proef je niet alleen beter, je kunt de smaken ook beter waarnemen. En een bijbehorend voordeel is dat je sneller verzadigd bent als je langzamer eet. Probeer daarbij ook goed te kauwen en leg tussendoor eens je bestek neer.

Stap 7: Bestel koffie of thee als nagerecht

Heb je lekker gegeten en zit je er goed vol van? Bestel dan liever een kopje koffie of thee in plaats van een toetje. Toetjes bevatten vaak veel calorieën, waarvan veel suikers.

coffee koffie thee tea

Hoe eet jij?

Lukt het jou met dit stappenplan om gezondere keuzes te maken als je gaat uiteten? Of wil je graag meer hulp, ook met betrekking tot je dagelijkse eetpatroon? De coaches van Ladyline Hoensbroek en Ladyline Sittard helpen je graag hierbij! Neem contact met ons op via ons site of bel ons 045-521 28 15 en plan een Advies op Maat gesprek met Nathalie of Milan.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x